Mencapai bahagia

Saya sering saja diminta bercakap sana-sini tentang cara menangani tekanan, mencapai bahagia. Lalu saya berkongsi sedikit ilmu dipinjamkan Allah - bercerita tentang mengenalpasti punca tekanan, kemudian langkah-langkah yang banyak untuk menghadapinya. Saya bercakap melalui teori jiwa kajian manusia. Jauh di sudut hati, saya sebenarnya percaya, bukanlah langkah-langkah itu jawapannya. Langkah-langkah itu sebaliknya adalah manifestasi usaha - hamba yang meminta rahmat Allah - agar diberi kembali ketenangan dan kebahagian yang hilang atau menipis.

Jawapan bahagia dan ketenangan hanya dari Allah. Diletak Allah ke dalam hati. Lalu hati dengan bantuan aqal menterjemah rasa - bahagia dan tenang bertolak dari rasa cukup, redha, dan syukur dengan apa yang diberi Allah.

Saya sebenarnya mencuba untuk menterjemah perasaan saya sekarang. Ini cubaan kedua. Dan saya belum dapat meluahkan dengan sempurna.

Belum lagi.

Rasa itu terlalu besar rupanya.

0 comments: